تهران، بلوار میرداماد غربی، کوچه دفینه، پلاک 4، طبقه 3، واحد 6

با دفتر مرکزی تماس بگیرید: 19 - 88773116 - 021

آدرس ایمیل: info@hamedanmoquette.com

با کارخانه تماس بگیرید: 40 - 34383238 - 081

آدرس ایمیل: info@hamedanmoquette.com

کاربرد ژئوتکستایل در آسفالت

ژئوتکستایل در آسفالت

ژئوتکستایل‌ها، نوعی پلیمر یا پارچه غشایی مقاوم به شمار می‌روند که از خاک در برابر فرسایش و سایر آسیب‌ها جلوگیری می‌کنند. این ورق‌ها کاربرد زیادی در صنعت عمران و راه‌سازی دارند، از جمله کاربردهای آنان می‌توان به پر کردن فضای بین راه‌ها اشاره کرد. نقش ژئوتکستایل در آسفالت علی‌رغم جنس نازکی که دارد، انکارناپذیر است. این ماده باعث بهبود کیفیت آسفالت، دوام و طول عمر آن می‌شوند. با ما باشید تا در خصوص این ورق‌ها اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم.کاربرد ژئو تکستایل در آسفالت

ژئوتکستایل چیست و چگونه در آسفالت کاربرد دارد؟

ژئوتکستایل‌ها از جنس الیاف پلیمری همچون پلی‌استر و الیاف پلی پروپلین ساخته شده‌اند و حالت پارچه‌ای دارند. در طول پروسه بافت این ورق‌ها استحکام و مقاومت آن‌ها در جهت‌های مختلف بررسی می‌شود. به همین خاطر این الیاف‌ها در مقابل سوراخ‌شدن و پاره شدن مقاومت فوق‌العاده‌ای دارند. ازاین‌رو به گزینه‌های بسیار ایده‌آلی برای استفاده در پایه‌های جاده‌ها تبدیل می‌شوند. این ورق‌ها اجازه نمی‌دهند لایه‌های سنگ‌دانه و خاک جاده‌ها با یکدیگر ترکیب شوند. از پارچه‌های ژئوتکستایل در پارکینگ‌ها، جاده‌ها و… استفاده می‌شود.

به کار بردن این پلیمرها در سطح جاده‌ها باعث می‌شود شکاف بین راه‌ها پر شود و ساختار خاک بهبود یابد. این ابزارها می‌توانند خاک‌های ضعیف را تقویت نموده و برای استفاده مناسب‌تر نمایند. روند فرسایش جاده‌ها و خاک با استفاده از ژئوتکستایل‌ها به تعویق می‌افتد. ویژگی های مختلف خاک مانند تحمل بار، مهار حرکت یا اصطکاک بر اثر استفاده از ژئوتکستایل‌ها تقویت می‌شود. تخلیه آب ناشی از باران نیز با وجود این پلیمرها به خوبی پیش می‌رود.ژئوتکستایل چگونه در آسفالت کاربرد دارد؟

استفاده ژئوتکستایل در راهسازی

از لایه‌های ژئوتکستایل برای جاده‌هایی که در زمین‌های ضعیف و سست احداث می‌شوند، کمک می‌گیرند. این الیاف‌ها در فیلتراسیون، تقویت خاک، زهکشی و جداسازی نقش مهمی دارند. استفاده از ژئوتکستایل‌ها در ساختار جاده سبب تثبیت هر چه بهتر آن‌ها می‌گردد.

در مناطقی که خاک و مسیر ساخت جاده‌های حلت مرطوب و لجن مانند دارد، قدرت بالای ژئوتکستایل‌ها می‌تواند مقاومت خاک را برای فرایند احداث به میزان زیادی افزایش دهد. نقش ژئوتکستایل در آسفالت و توانایی این لایه‌ها در جداسازی باعث می‌شود، مواد پایه‌ای و لایه‌های زیرین از یکدیگر جدا شوند و آب ناشی از باران به خوبی از جاده به بیرون هدایت شود.

از سوی دیگر نیز زهکشی با ژئوتکستایل می‌تواند آب را به زیر خاک هدایت نماید و آب از طریق ورق‌های موجود در زیر خاک مسیر تخلیه خود را می‌یابد. چنانچه جاده و راه‌ها بدون توجه به زهکشی ساخته شوند، هزینه‌های نگهداری و آسیب آن‌ها در آینده بسیار سنگین خواهد بود. عدم زهکشی سبب می‌شود، رطوبت در سطح آسفالت بماند و به بدنه آن نفوذ کند.

اهمیت وجود زهکشی به‌اندازه‌ای بالاست که اگر از ژئوتکستایل بدون زهکشی استفاده گردد، موفقیت چندانی حاصل نمی‌گردد. پارچه‌های ژئوتکستایل از قابلیت زهکشی و جداسازی برخوردار هستند و این امر آن‌ها را به محصولی بسیار کارآمد برای استفاده در لایه‌های زیرین جاده‌ها بدل کرده است. کاهش هزینه‌ها چه در زمان اجرای عملیات و چه در سال‌های آینده نیز نکته است که باید به آن توجه شود.کاربرد ژئوتکستایل در راهسازی

روش نصب ژئوتکستایل در روکش آسفالت

در اینجا فرایند نصب ورق‌ها ژئوتکستایل را همگام با یکدیگر بررسی خواهیم نمود.

 آماده‌کردن سطح جاده و آسفالت

اگر قرار باشد که در احداث جاده از لایه‌های ژئوتکستایل کمک بگیرند، در ابتدا مواد مختلفی همچون سنگ‌دانه و خاک را به‌وسیله برس معمولی یا پمپ باد از سطح موردنظر پاک می‌کنند. در مرحله بعد نیز ترک‌هایی که بیشتر از 12 میلی متر هستند به وسیله ماسه آسفالت گرم می‌پوشانند. در بخش‌هایی که بیش از اندازه از هم گسیخته شده‌اند با استفاده از ماسه آسفالت تراش می‌خورند.

ساخت پوشش برای اتصال

نقش ژئوتکستایل در آسفالت اهمیت فراوانی دارد. یک اشتباه کوچک در اجراکردن پوشش اتصال سبب خراب‌شدن روکش می‌گردد. برای انجام مرحله پوشش بهترین راهکاری که می‌توان انجام داد، پخش‌کردن قیر به صورت مستقیم و کاملاً یکنواخت است. در این فرایند نباید از امولسیون‌هایی که از حلال‌ها هستند، استفاده گردد و یا پوشش اتصال برداشته شود.

عرض پوششی که برای اتصال ایجاد می‌کنیم باید با عرض پارچه ژئوتکستایل مطابقت داشته باشد و حدود 150 میلی‌متر بیشتر باشد. نکته‌ای مهمی که باید به آن توجه شود، استفاده از مقادیر مناسب قیر به منظور یکدست‌شدن طرفین پوشش است. قیرپاشی که برای پخش قیر در سطح مورد نظر استفاده می‌شود، باید کاملاً استاندارد باشد.

نصب کردن ژئوتکستایل

پارچه‌های ژئوتکستایل بعد از این که روی رول پهن کن قرار گرفتند، روی آسفالت نصب می‌شوند. در این فرایند چرخش‌های ناگهانی، عبور وسایل نقلیه مختلف نباید روی فابریک‌های پهن شده انجام گیرد. هنگام پهن کردن ژئوتکستایل نیز این ورق‌ها اصلاً نباید چین و چروکی داشته باشند. در صورت وجود هر گونه چین‌وچروک این پارچه‌ها باید به‌وسیله کاتر برش بخورند. ژئوتکستایل‌ها مقاومت و استحکام بسیار بالایی در مقابل عوامل گوناگون طبیعی دارند. چنانچه از این ابزارها در احداث بزرگراه‌ها استفاده گردد، عمر روسازی و جاده‌ها به مقدار قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. حجم آسفالت نیز هنگام استفاده از ژئوتکستایل‌ها به مقدار زیادی کاهش می‌یابد.روش نصب ژئوتکستایل

مزایای به کارگیری ژئوتکستایل در آسفالت

اکنون مزایای بسیار متعددی که استفاده از ژئوتکستایل در ساختار جاده‌ها به همراه خواهد داشت را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت‌وساز

هزینه‌های اجرایی احداث جاده‌ها با وجود ژئوتکستایل‌ها می‌تواند تا 30 درصد کاهش یابد. از سوی دیگر نیز بالا رفتن توان باربری آسفالت‌ها و مقاومت در برابر ترک‌خوردگی نیز تا حدود زیادی هزینه‌های نگهداری و تعمیر را پایین می‌آورد. نقش ژئوتکستایل در آسفالت در ساختار جاده‌ها باعث می‌شود، هزینه‌های آسفالت‌تراشی به کلی حذف گردد و همین امر تا حد زیادی سایر هزینه‌های اجرایی را کاهش می‌دهد. سرعت ساخت‌وساز با وجود این پلیمرها به میزان زیادی افزایش می‌یابد که این امر نیز می‌تواند هزینه اتمام پروژه را بسیار کمتر کند.

یکنواخت شدن روکش قدیمی آسفالت و روکش جدید

دمای قیر به کار رفته در آسفالت هنگامی که از لایه‌های ژئوتکستایل استفاده می‌شود، بسیار بالاست. همان‌طور که می‌دانید، قیر چسبندگی نسبتاً زیادی دارد. از آن جایی که دمای آسفالت جدید بسیار بالاست، ذرات قیر به خوبی در روکش‌های ژئوتکستایل نفوذ کرده و روزنه‌های موجود را می‌بندد. این اتفاق سبب می‌شود که بین روکش جدید و روکش قدیم آسفالت پیوستگی به وجود آید و اصطلاحاً آسفالت کاملاً یکدست شود.

نقش ژئوتکستایل در آسفالت؛ کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیر

جاده‌هایی که در ساختار آن‌ها از ژئوتکستایل استفاده شده است، دوام و مقاومت بهتری در برابر تابش اشعه فرابنفش، پوسیدگی و تخریب‌های بیولوژیکی دارند و طول عمر آن‌ها بسیار بیشتر است. به همین خاطر لازم نیست مدام قسمت‌های مختلف آسفالت که بر اثر عوامل مختلف آسیب‌دیده است، تعمیر گردد.

کاهش فشار ایجاد شده روی جاده‌ها

جالب است بدانید که ژئوتکستایل‌ها در جاده همانند یک ضربه‌گیر عمل می‌کنند و تنش و فشار ایجاد شده را کاهش می‌دهند. تحمل خستگی و فشاری که در اثر بارهای دینامیکی ایجاد می‌گردد در بین آسفالت‌هایی که در ساختار ژئوتکستایل استفاده شده بسیار بیشتر از سایر روکش‌ها است. همان‌طور که شاید بسیاری از شما مشاهده کرده باشید، در اسفالت‌های بدون لایه ژئوتکستایل در یک بازه زمانی تقریباً کوتاه ترک‌های عمیقی ایجاد می‌گردد.

کاهش خطر نشست کردن آسفالت

نقش ژئوتکستایل در آسفالت در تحمل وزن ایجاد شده بر روی جاده نیز بسیار مهم است. بار زیادی که آسفالت در عبور و مرور ماشین‌ها تحمل می‌کند، در لایه‌های زیرین کشش به وجود می‌آورد. از آنجایی که تحمل کشش آسفالت‌ها پایین است، این امر در نهایت به ترک‌خوردگی و ازهم‌گسیختگی منجر می‌شود. استفاده از ژئوتکستایل‌ها در لایه‌های زیرین آسفالت باعث می‌شود، توان کششی آن افزایش یابد. نقش ژئوتکستایل در تحمل بار جاده‌ها را می‌توان به کاربرد میلگردهای فولادی در بتن تشبیه کرد.

سخن آخر

همان‌طور که در متن اشاره کردیم، استفاده از لایه‌های ژئوتکستایل در راه‌سازی و جاده‌سازی مزایای زیادی به همراه دارد. این پارچه‌ها علاوه بر کاهش هزینه‌های ساخت و همچنین نگهداری باعث بهبود کیفیت خاک و جلوگیری از فرسایش نیز می‌شوند. موکت همدان افتخار می‌کند که سال‌های متمادی است که در عرصه تولید انواع روکش‌های ژئوتکستایل فعالیت دارد و بهترین محصولات را با قیمت‌های بسیار منصفانه در اختیار هموطنان قرار می‌دهد. به منظور ثبت سفارش و یا دریافت مشاوره می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت این شرکت تماس بگیرید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *