تهران، بلوار میرداماد غربی، کوچه دفینه، پلاک 4، طبقه 3، واحد 6

با دفتر مرکزی تماس بگیرید: 19 - 88773116 - 021

آدرس ایمیل: info@hamedanmoquette.com

با کارخانه تماس بگیرید: 40 - 34383238 - 081

آدرس ایمیل: info@hamedanmoquette.com

موکت کبریتی چیست؟ انواع، مزایا و معایب

هر اندازه که صنعت معماری و طراحی داخلی پیشرفت کند و کف‌پوش‌هایی با درجه زبری کمتر به بازار عرضه کند، هرچه‌قدر زمان بگذرد و سطوح سیمانی و دانه‌های درشت آن منسوخ شوند و پارکت‌ها و سرامیک‌ها جایشان را بگیرند، باز هم نیاز مردم به بافت‌های نرم و نخی برای زمین زیر پایشان از بین نخواهد رفت.
موکت کبریتی چیست

هر اندازه که صنعت معماری و طراحی داخلی پیشرفت کند و کف‌پوش‌هایی با درجه زبری کمتر به بازار عرضه کند، هرچه‌قدر زمان بگذرد و سطوح سیمانی و دانه‌های درشت آن منسوخ شوند و پارکت‌ها و سرامیک‌ها جایشان را بگیرند، باز هم نیاز مردم به بافت‌های نرم و نخی برای زمین زیر پایشان از بین نخواهد رفت. انگار بخشی از وجود ما تمایل دارد به جای سنگ یا پوشش‌های زمخت، پا روی منسوجات و بافت‌های نخی نظیر موکت و فرش بگذارد. همین تمایل درونی بود که از قرن‌ها پیش، فرش را به خانه‌ها افزود و تا به امروز هم جای آن را در دل انسان محفوظ نگه داشته است.

موکت اما، یکی از محصولات جدید بشر برای این نیاز درونی اوست. اولین نمونه‌های آن در کمتر از یک قرن پیش وارد بازار شدند اما در همین مدت کوتاه، پیشرفت این صنعت چنان چشمگیر بوده که اکنون از نظر فروش توان رقابت با انواع فرش را نیز دارد.

در بین انواع موکت، نام موکت کبریتی بیشتر شنیده می‌شود؛ اما موکت کبریتی چیست و چرا چنین شهرتی دارد؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی این نوع موکت بپردازیم و مزایا، معایب و کاربرد آن را مورد بررسی قرار دهیم.

موکت کبریتی چیست؟

موکت کبریتی احتمالا صاحب اولین تصویری از موکت باشند که در ذهن همه ما وجود دارد. بافته‌های نسبتا زمخت و با قطر کم که در بخش‌های فرش‌نشده منازل خودشان را نشان می‌دهند. این نوع موکت نسبت به سایر موکت‌ها ضخامت و پرز کمتری دارد. اغلب موکت‌های کبریتی فاقد طرح و نقش‌های پیچیده و خیره‌کننده هستند اما طیف رنگی آنها بسیار وسیع است.

انواع موکت کبریتی

تا به اینجای مقاله احتمالا متوجه شده‌اید که موکت کبریتی چیست و تا حدودی با ویژگی‌های آن نیز آشنا شده‌اید. در این بخش، به بررسی انواع موکت کبریتی (که البته تنوع چندانی هم ندارد) خواهیم پرداخت.

اولین نوع موکت کبریتی، موکت‌های ساده است. بافته‌های تک‌رنگی که یکنواختی آن در اولین نگاه نیز نظر شما را جلب می‌کند. البته در کنار این سادگی طرح، رنگ‌بندی بسیار متنوع این موکت نیز به چشم می‌آید که از سایر انواع موکت بسیار کامل‌تر است.

نوع دوم، موکت‌های طرح‌دار است. همانطور که در بخش قبل گفتیم، موکت کبریتی قابلیت ایجاد طرح و نقش‌های مختلف را به طراحان و بافندگان نمی‌دهد؛ با این حال، با ترکیب رنگ‌های مختلف، می‌توان یک طرح راه‌راه نیز در این نوع موکت اجرا کرد که با توجه به تنوع رنگی بی‌نظیر این نوع موکت، دست طراحان را برای ایده‌پردازی و تولید طرح‌های جذاب‌تر باز می‌گذارد.

انواع موکت کبریتی

مزایای موکت کبریتی

حال که می‌دانید موکت کبریتی چیست و با انواع آن نیز آشنا هستید، به سراغ مزایا و معایب آن می‌رویم و مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع موکت را بررسی می‌کنیم تا اطلاعات دقیق‌تری در مورد آن داشته باشیم:

 قیمت مناسب

 شاید تنها دلیل بقای این نوع موکت در بین انواع موکت‌های جدید که جذابیت بیشتری هم دارند، قیمت و صرفه اقتصادی این نوع موکت باشد. قیمت موکت کبریتی نسبت به سایر انواع موکت مناسب‌تر است و به همین دلیل، برای افرادی که قصد ندارند هزینه زیادی برای موکت انجام دهند، یک گزینه ایده‌آل به شمار می‌رود.

تنوع رنگ

 اگرچه موکت‌های کبریتی تنوع زیادی در طرح‌های خود ندارند اما در زمینه رنگ، به قول معروف جنسشان جور است. برای هر تم رنگی که در منزل یا فضای اداری خود استفاده کرده‌اید، موکت کبریتی مناسبی خواهید یافت که این موضوع، یکی از نقاط قوت این مدل موکت است.

مقاومت بالا

 موکت‌های کبریتی در برابر سایش مقاومت بالایی دارند. به همین دلیل است که احتمالا موکت‌هایی که در دوران کودکی در منزل خود دیده‌اید تا دوران نوجوانی و جوانی شما نیز وجود داشته‌اند و در معرض دیدتان بوده‌اند.

خاصیت عایق حرارت

موکت کبریتی می‌تواند تا حدی به حفظ دمای محیط شما کمک کند زیرا با استفاده از این نوع موکت، در واقع یک لایه با خاصیت عایق حرارتی بین منزل شما و طبقه زیرین آن (یا سطح زمین) قرار می‌گیرد.

شست‌وشوی آسان

جالب است بدانید شست‌وشوی برخی انواع موکت آن‌قدر سخت است که توصیه می‌شود از آنها در محیط‌هایی با رفت‌وآمد کم استفاده کنید تا دیرتر نیاز به شستن آنها داشته باشید. خوشبختانه موکت کبریتی یکی از این نوع موکت‌ها نیست و شست‌وشوی آن تقریبا بدون دردسر می‌باشد.

معایب موکت کبریتی

معایب موکت کبریتی

موکت کبریتی در کنار داشتن مزایای مختلف، معایبی نیز دارد. در ادامه می‌توانید برخی از مهم‌ترین معایب این موکت را مشاهده کنید.

زمخت بودن

 این نوع موکت با وجود مزایایی که در مورد آن صحبت کردیم، لطافت چندانی ندارد و به همین دلیل، استفاده مداوم از آن ممکن است برای برخی افراد، حس ناخوشایندی به وجود آورد.

طرح‌های محدود

 همانطور که گفتیم، موکت کبریتی به جز مدل راه‌راه، طرح دیگری ندارد و به همین دلیل، ممکن است سلیقه مشتریان مختلف را ارضا نکند.

قابلیت ضربه‌گیری کم

 به دلیل پرز و ضخامت کم موکت کبریتی، خاصیت ضربه‌گیری این موکت چندان قابل اتکا نیست. بنابراین اگر حواستان نباشد و اشیا شکستنی از دستتان روی موکت کبریتی سقوط کند، احتمالا باید برای همیشه با آن اشیا خداحافظی کنید.

کاربرد موکت کبریتی

با توجه به مزایا و معایبی که برای موکت کبریتی نام بردیم، می‌توانیم مناسب‌ترین محیط‌ها برای این نوع موکت را هم بررسی کنیم.

به طور کلی برای محیط‌هایی که دارای عبور و مرور زیادی هستند اما ارتباط طولانی با آنها برقرار نمی‌شود، بهترین موکت همین موکت کبریتی خواهد بود. به عنوان مثال راه‌پله‌ها، راهروی هتل‌ها و مسافرخانه‌ها، فضاهای اداری که متراژ زیادی دارند و فضاهای پرت درون منزل مانند زیر مبل‌ها را می‌توان محیط‌های مناسب برای موکت کبریتی دانست.

جمع‌بندی

در این مقاله، به بررسی موکت‌های کبریتی پرداختیم. نوعی از موکت که با وجود زمختی و پرز کم آن، هنوز هم طرفداران زیادی دارد. تنوع رنگی، قیمت مناسب و سهولت نگهداری، عواملی هستند که مشتریان موکت کبریتی را هم‌چنان حفظ می‌کنند. این نوع موکت را می‌توانیم یک انتخاب مناسب برای فضاهای پررفت‌وآمد نظیر راهروها بدانیم که هزینه کمی را برای موکت کردن فضا به دوش مشتری می‌گذارد. در صورت داشتن سوال هرگونه سوال در خصوص موکت کبریتی می‌توانید با مشاوران موکت همدان در ارتباط باشید

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *