تهران، بلوار میرداماد غربی، کوچه دفینه، پلاک 4، طبقه 3، واحد 6

با دفتر مرکزی تماس بگیرید: 19 - 88773116 - 021

آدرس ایمیل: info@hamedanmoquette.com

با کارخانه تماس بگیرید: 40 - 34383238 - 081

آدرس ایمیل: info@hamedanmoquette.com

تفاوت الیاف پلی استر و پلی پروپیلن چیست؟

الیاف مصنوعی از آن چیزی که فکرش را بکنید بیشتر زیر پوست زندگی شما ریشه دوانده است. این الیاف امروزه آنقدر در صنایع مختلفی کاربرد دارند که شاید تفاوت بین این صنایع، برای شما هم تعجب برانگیز باشد! پارچه‌های گوناگون، برخی از اشیا دکوری منزل، کفپوش خودرو و حتی بتن ساختمان سازی از زمینه های کاربرد این الیاف در زندگی ما به شمار می‌روند.
تفاوت الیاف پلی استر و پلی پروپیلن

الیاف مصنوعی از آن چیزی که فکرش را بکنید بیشتر زیر پوست زندگی شما ریشه دوانده است. این الیاف امروزه آنقدر در صنایع مختلفی کاربرد دارند که شاید تفاوت بین این صنایع، برای شما هم تعجب برانگیز باشد! پارچه‌های گوناگون، برخی از اشیا دکوری منزل، کفپوش خودرو و حتی بتن ساختمان سازی از زمینه های کاربرد این الیاف در زندگی ما به شمار می‌روند.

تفاوت الیاف پلی استر و پلی پروپیلن موضوع مقاله امروز ماست و قصد داریم این دو مورد از پرکاربردترین انواع الیاف مصنوعی را با هم مقایسه کنیم. اگر کمی در مورد کاربرد این الیاف بررسی انجام داده باشید، خواهید دید که در بسیاری از صنایع، معمولا این دو نام به همراه یکدیگر ذکر می شوند. مطالعه این مقاله از موکت همدان به شما کمک می کند با تفاوت های پلی استر و پلی پروپیلن بیشتر آشنا شوید و کاربردهای مخصوص هر یک از آنها را نیز بشناسید.

پلی استر چیست؟

پلی استر چیست؟

برای آنکه با تفاوت الیاف پلی استر و پلی پروپیلن آَشنا شویم، بهتر است در ابتدا هر کدام را به صورت مجزا مورد بررسی قرار دهیم. در ابتدا به معرفی پلی استر پرداخته و سپس پلی پروپیلن را بررسی خواهیم کرد.

پلی استر، یک ترکیب پلیمری است که از پلیمریزاسیون یا بسپارش دی استرها تولید می شود. استر، نوعی ترکیب بر پایه هیدروکربن است که به نوعی، هم خانواده اسیدها محسوب می شود. پلی استر از قرن بیستم به صورت انبوه وارد بازار شد و کاربردهای فراوان آن، تا امروز توانسته این ترکیب را محبوب نگه دارد.

روش های مختلفی برای تولید پلی استرها وجود دارد که هر کدام، نوع خاصی از پلی استر را برای کاربردی خاص تولید می کنند. این روش ها در دماهای مختلف و تحت اثر کاتالیزورهای متفاوت منجر به پیوستگی مونومر یا سلول اولیه پلی استر می شوند و رشته های طولانی از آن را تولید می نمایند. این رشته ها رنگ سفید و فرم نخ مانند دارند و در صنایع مختلف به کار برده می شوند.

پلی پروپیلن چیست؟

در بخش قبل با پلی استر به عنوان یکی از الیاف مصنوعی پرکاربرد آشنا شدیم. در این قسمت، به معرفی پلی پروپیلن می پردازیم.

پلی پروپیلن، همانطور که از نامش پیداست، حاصل بسپارش پروپیلن است. پروپیلن نیز دومین عضو از خانواده آلکن ها یا همان هیدروکربن های دارای یک پیوند دوگانه با فرمول شیمیایی C3H6 می باشد. این ماده نیز همانند پلی استر، در فرآیند پلیمری شدن تحت فشار، دمای بالا و مواد مخصوصی به عنوان کاتالیزگر، فرم زنجیره ای می گیرد و به پلی پروپیلن تبدیل می شود. ماده حاصل از بسپارش پروپیلن هم الیافی سفید رنگ می باشد که در صنایع مختلف به کار گرفته می شود.

ویژگی و موارد استفاده از پلی استر

در بخش بعد، پلی استر و روش تولید آن را شرح دادیم. این قسمت به معرفی ویژگی و موارد استفاده این ماده اختصاص دارد. با بررسی ویژگی ها، می توانیم با دید بهتری تفاوت الیاف پلی استر و پلی پروپیلن را بررسی نماییم.

پلی استر یک ماده پلیمری با رنگ سفید و مقاومت بالا در برابر گرما، سایش اسید و قلیا می باشد. این ماده خاصیت آب گریزی دارد و نسبت به باکتری نیز مقاوم است. خواص خوب مکانیکی و مقاومت بالای این ماده، آن را برای کاربردهای مختلفی آماده می کند.

امروزه پلی استر کاربردهای زیادی دارد. رزین این ماده، یک رزین مناسب برای تولید بطری های شفاف، شیشه های عینک پلاستیکی و قطعات داخلی خودروها می باشد. الیاف پلی استر هم یکی از انواع این پلیمر است که خود به چند شکل تولید می شود و هر شکل، کاربرد به خصوصی دارد. این الیاف فرم پنبه ای پلی استر در تولید بالش و لحاف به کار می رود و فرم پارچه ای آن برای تولید البسه مختلف استفاده می شود. پارچه های فیلامنت که یک نوع پارچه معروف در تولید لباس های ورزشی هستند، از همین ماده ساخته می شوند.

یکی دیگر از کاربردهای الیاف پلی استر، استفاده آنها در بتن است. این الیاف مصنوعی در صورت اضافه شدن به بتن می توانند خواص مختلف آن از جمله مقاومت فشاری را به شکل قابل توجهی افزایش دهند. بتن های مسلح به الیاف مصنوعی در تست های بتن عملکرد بهتری از خود نشان می دهند و از نظر اقتصادی نیز قابل توجیه هستند. به همین دلیل، استفاده از الیاف مصنوعی در صنعت بتن روز به روز در حال افزایش می باشد.

ویژگی و موارد استفاده از پلی پروپیلن

ویژگی و موارد استفاده از پلی پروپیلن

حال که با ویژگی و استفاده الیاف پلی استر آشنا شدید، پیش از بررسی تفاوت الیاف پلی استر و پلی پروپیلن به بررسی دقیق تر کاربرد پلی پروپیلن در صنایع مختلف می پردازیم.

پلی پروپیلن هم ماده ای با رنگ سفید و دارای ویژگی هایی تقریبا مشابه با پلی استر است. مقاومت حرارتی و الکتریکی، آنتی باکتریال بودن، پایداری در محیط های اسیدی و قلیایی، قابل بازیافت بودن و انعطاف پذیری، از مهم ترین ویژگی های الیاف پلی پروپیلن می باشد. چنین ویژگی هایی، پلی پروپیلن را به یک ماده بسیار کاربردی تبدیل کرده است. امروزه این ماده در صنایع مختلفی کاربرد دارد. تولید سرنگ های پزشکی و نخ بخیه، تولید بطری های یک بار مصرف، قطعات پلاستیکی خودرو نظیر داشبورد و سپر، عایق های الکتریکی و حرارتی در ساختمان، فرش و موکت بافی و البته، همانند پلی استر، تولید بتن های اصلاح شده با مقاومت بالاتر از جمله کاربردهای الیاف پلی پروپیلن در دنیای امروز است.

با توجه به آنچه در مورد این دو نوع الیاف مصنوعی گفتیم، احتمالا اشتراکات زیادی را بین این دو ماده تشخیص داده اید. خواص فیزیکی مشابه و کاربرد در صنایع یکسان، این دو ماده را تا حد زیادی به هم نزدیک کرده است. در بخش بعدی اما، به تفاوت الیاف پلی استر و پلی پروپیلن اشاره می کنیم تا شما هم ببینید الیافی با این حد از تشابه هم می توانند دارای تفاوت های عمیقی با یکدیگر باشند.

تفاوت پلی استر و پلی پروپیلن

همانطور که مطالعه فرمودید، شباهت های بسیاری بین الیاف پلی استر و پلی پروپیلن وجود دارد اما این دو نوع پلیمر، تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند که در این قسمت به این تفاوت ها اشاره می کنیم.

  • از نظر مقاومت در برابر حرارت، پلی استر بهتر از پلی پروپیلن عمل می کند. ضریب مقاومت حرارتی پلی استر از پلی پروپیلن بیشتر است.
  • مقاومت در برابر محیط های قلیایی، دیگر تفاوت الیاف پلی استر و پلی پروپیلن است. پلی پروپیلن مقاومت بیشتری نسبت به محیط های قلیایی دارد. این ویژگی در ساخت بتن های مسلح کاربردی است زیرا بتن دارای فضایی قلیایی می باشد.
  • الیاف پلی استر حدود 50 درصد سنگین تر از الیاف پلی پروپیلن می باشند.
  • رنگ پذیری پلی استر بهتر از پلی پروپیلن است. این ویژگی در صنایع نساجی و رنگرزی اهمیت بالایی دارد.
  • از نظر اقتصادی، الیاف پلی استر قیمت کمتری نسبت به پلی پروپیلن دارند اما این تفاوت قیمت، با توجه به سنگین تر بودن الیاف پلی استر در عمل کمکی به صرفه جویی در هزینه ها نمی کند. به عبارت دیگر، حجم یکسانی از دو ماده، قیمت تقریبا برابری دارند اما وزن یکسانی از پلی استر، ارزان تر از پلی پروپیلن است.

هر یک از این تفاوت ها می تواند برای تصمیم گیری خرید بین این دو پلیمر اهمیت داشته باشد. به عنوان مثال، برای استفاده در ساخت بطری پلی استر با قیمت کمتر می تواند گزینه بهتری باشد اما در بتن، پلی پروپیلن به علت دوام بیشتر، کارآمدتر است.

تفاوت پلی استر و پلی پروپیلن

جمع بندی

در این مقاله، به بررسی تفاوت الیاف پلی استر و پلی پروپیلن به عنوان دو نوع پلیمر پرکاربرد در صنایع پرداختیم. این دو نوع الیاف با وجود شباهت های بسیار در ویژگی های فیزیکی و کاربردهای مشترک فراوان، تفاوت های کوچکی هم دارند که تفاوت مقاومت حرارتی، تفاوت قیمت و تفاوت وزن مخصوص از مهم ترین آنها به شمار می رود. شناخت دقیق این تفاوت ها می تواند به استفاده کنندگان کمک کند تا بر اساس نوع کاربردی که از الیاف مصنوعی انتظار دارند، بهترین انتخاب را انجام دهند. موکت همدان با داشتن سال ها تجربه آماده فروش الیاف پلی پروپیلن با بهترین قیمت به شما میباشد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید با مشاوران فروش در ارتباط باشید

سوالات متداول

الیاف پلی استر مقاومت حرارتی بیشتر و مقاومت شیمیایی کمتری دارند. وزن این الیاف از پلی پروپیلن بیشتر و قیمت آن کمتر است.

این الیاف در موارد زیادی نظیر رنگ، خواص کلی و کاربرد مشابه هستند. در کل می توانیم بگوییم خواص مشترک این دو از تفاوت های آنها بیشتر است.

به دلیل مقاومت حرارتی بالاتر، الیاف پلی استر از الیاف پلی پروپیلن برای عایق بندی مناسب تر هستند.

با توجه به مقاومت شیمیایی بالاتر الیاف پلی پروپیلن، استفاده از آنها در محیط قلیایی بتن منطقی تر است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *